Już działa wspólny system do zastrzegania kart płatniczych

Post dodany dnia 20/05/2017 |

Kategorie: Kredyty samochodowe |

Już-działa-wspólny-system-do-zastrzegania-kart-płatniczych

Obecnie karty płatnicze to standard dla klientów banków. Jednakże niosą one też zagrożenia, mogą choćby trafić w niepowołane ręce, więc w razie ich utraty powinny zostać natychmiast zastrzeżone. Służy temu wspólny system zastrzegania kart płatniczych.

Wejście na rynek bankowy systemów elektronicznych zrewolucjonizowało polską bankowość. Korzystanie z produktów i usług bankowych oraz system płatności przez sieć to była nowość. Karty płatnicze zdominowały ten rynek, aczkolwiek początki wcale nie były tak oczywiste. Polacy coraz częściej sięgają po karty płatnicze, chociaż większość transakcji finansowych nadal dokonywana jest za pośrednictwem gotówki. Być może dlatego, że klienci wciąż boją się ryzyka sięgania po bankowość elektroniczną, która narażona jest na działania hakerskie. Hakerzy włamują się do kont właśnie poprzez karty płatnicze. Nadal też niestety zabezpieczenia kart są niedostateczne. Warto zatem wiedzieć, jak działa wspólny system do zastrzegania kart płatniczych i co powinni zrobić właściciele kart, którzy je utracili.

Wspólny system zastrzegania kart płatniczych został uruchomiony na początku roku 2014, powstał z inicjatywy Związku Banków Polskich. Działanie tego systemu jest proste. Jeżeli ktoś zauważy brak karty płatniczej we własnym portfelu, natychmiast powinien ją zastrzec pod numerem 828 828 828, by zapobiec działaniom na rachunku bankowym. O tym, że system ten funkcjonuje oraz że jest wprost niezbędny, świadczą dane ubiegłoroczne, kiedy zablokowano aż 1,3 mln kart. Wówczas jeszcze system ten nie funkcjonował i blokada karty nie była tak szybko osiągalna. Jest to najlepszy dowód na to, że wspólna infolinia działa i jest potrzebna, ponieważ właściciel karty ma bardzo ułatwiony dostęp do wystawcy karty i nie musi już podawać konkretnych danych ani pamiętać numerów do banków czy przestrzegać procedur, które dotąd obowiązywały przy utracie karty.

Jak działa sam system zastrzegania kart? Najlepiej wyjaśnia to Comperia.pl. System bazuje na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych. Infolinia wykorzystuje portal głosowy, który z kolei rozpoznaje głos rozmówcy. Osoba, która wypowie nazwę banku, zostaje przekierowana do obsługi telefonicznej odpowiedniej firmy. System ten działa na zasadzie sztucznej inteligencji, zapisuje w swoim słowniku różne sposoby wypowiadania nazw banków. Osoba, która straciła kartę, zgłasza jej utratę, podając nazwę banku. Jeżeli osoba zgłaszająca w systemie zastrzegania zostaje już przekierowana do właściwego banku, rozmowa przestaje być kontrolowana. Do tego momentu rozmowa jest nagrywana przez system, ponieważ takie są procedury.